تاریخ امروز:۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
پته گمرکی

همه چیز در رابطه با پته گمرکی

درصورتی که کالای وارداتی دارای ارزش تجاری بالایی نباشد می‌توان کالا را به عنوان پته گمرکی ترخیص کرد. این مدل از ترخیص کالا نیازی به ثبت سفارش و همچنین کارت بازرگانی ندارد.

در واقع یک کالا را می‌توان با دو نوع سند ترخیص کرد سند نوع اول، برگه سبز گمرکی است که برای کالای تجاری استفاده می شود و دیگری پته گمرکی است که سند ترخیص کالای غیرتجاری است.

پته گمرکی را می‌توان سریع‌ترین روش ترخیص کالا دانست. پس از دریافت قبض انبار و پرداخت حقوق گمرکی و انجام تشریفات گمرکی، کالا در طی چند ساعت از گمرک ترخیص و به مشتری تحویل داده می‌شود.

انواع پته گمرکی

  1. پته گمرکی مسافر: بنا به بند ب ماده ۴۰ قانون امور گمرکی‌، کالای مسافری، هدیه و سوغات به تشخیص گمرک با صدور پته قابل ترخیص است.

برای مسافران غیر مقیم لوازم شخصی قطعا قابل ترخیص است. به علاوه اشیا قابل حمل مانند تلفن همراه،لوازم و تجهیزات ورزشی، تجهیزات پزشکی قابل حمل مورد نیاز مسافر،دوربین عکاسی و فیلم برداری و ملزومات متعارف آن، کالسکه بچه، تلویزیون، گیرنده رادیویی،صندلی چرخ‌دار(ویلچر)،جواهرات شخصی، جعبه کمک‌های اولیه، ماشین تحریر، قایق پارویی و…که بنا بر آیین نامه اجرایی تعیین می‌گردد.مسافران برای ورود موقت این اشیا می‌توانند با ارائه تصمین اقدام به ورود کالا به محدوده کشور نمایند.

برای ورود قطعی لوازم همراه مسافر که به طور معمول و عرفی برای استفاده شخصی او باشد(و این دو شرط را داشته باشند که تجاری نباشد و از کالاهای ممنوع الورود نباشد) تا سقف سالانه ۸۰دلار از حقوق ورودی، معاف است. مازاد بر این ۸۰ دلار، با پرداخت دو برابر سود بازرگانی و یک برابر حقوق گمرکی با صدور سند پته گمرکی قابل ترخیص است.(اشیای نامبرده شده صرفا برای نمونه است و میتواند شامل کالای دیگری نیز باشد)

  1. محصولاتی که از نظر تعداد، ارزش،حجم و وزن جنبه تجاری ندارد و به عنوان نمونه وارد می‌شود.
  2. برای اشخاص عادی، کالاهای وارداتی با ارزش کمتر از ۱۰۰۰دلار (به شرط ممنوع نبودن و تجاری نبودن)
  3. برای شرکت‌های تولیدی یا دانش بنیان تا سقف ۲۰۰۰دلار
  4. برای ورود قطعات و لوازم یدکی خودروها، معاونین فنی می‌توانند تا سقف ۲۰۰۰۰دلار بدون ثبت سفارش از طریق پته گمرکی نسبت به ترخیص اقدام کنند.

البته مناسب است مطرح کنیم که در قانون ملاک شناسایی بار تجاری و غیرتجاری به عهده گمرک می‌باشد. لذا بنا به شرایط و زمان امکان جابجایی این سقف‌ها وجود دارد.

سامانه جامع برای ثبت پته

نحوه ثبت پته

در سالهای قبل ثبت پته به صورت دستی انجام می‌پذیرفت و نیازی به اظهار کردن کالا نبود. به همین دلیل مخصوصا در حمل و نقل هوایی تخلفات متعددی صورت می‌گرفته و اکثر این تخلفات صورت گرفته، به دلیل ثبت اطلاعات غیرصحیح کالا بوده است. به همین جهت با ابلاغ بخشنامه جدید، در صورت تایید پته مسافری و غیرتجاری بودن کالا، معاونین فنی گمرک باید کالا را در سامانه گمرکی به صورت الکترونیکی اظهار کنند. به همین جهت است که امروزه در این مسیر سخت‌گیری بیشتر و بازرسی دقیق‌تری انجام می‌شود.

ترخیص کالا با پته گمرکی

برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی یا بقیه گمرکات، باید دستور العمل های لازم برای تحویل گرفتن کالای خود را انجام دهید.زمانی که محموله وارد گمرک شد، شما به همراه یک نامه که قبض انبار به صورت پیوست نامه قرار گرفته است به دفتر مربوطه مراجعه می‌کنید. پس از پرداخت هزینه های گمرکی و دریافت تاییدیه، می‌توانید کالای خود را از گمرک تحویل بگیرید.

همانطوری که قبلا اشاره شد شما برای ترخیص کالا با پته گمرکی نیازی به ارائه مدارکی مانند بارنامه و فاکتور ندارید و ثبت اظهارنامه و تشخیص قیمت توسط مسئولان گمرکی در سامانه ثبت می‌گردد.

بارمسافر

تخلفات در روند پته گمرکی

همانطوری که اشاره شد به ویژه در شیوه حمل و نقل هوایی تخلفات زیادی در گذشته و حال وجود داشته  و دارد لذا سختگیری‌های بیشتری جهت ثبت اطلاعات اعمال می‌شوند تا درستی و صحت اطلاعات به طور جدی‌تری در فرایند بازرسی پیگیری شود؛ لذا پیشنهاد می کنیم جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و تخلف در روند پته گمرکی، اظهار کالای خود را به صورت الکترونیکی انجام دهید و از کارشناسان این امر جهت دریافت مشاوره های لازم کمک بگیرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.