تاریخ امروز:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
حمل و نقل LCL و FCL چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حمل و نقل LCL و FCL چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حمل و نقل LCL و FCL شامل تفاوت های ویژه ای می باشند. برای ارسال مرسوله به شیوه FCL، فرستنده باید حداقل یک کانتینر رزرو کند اما برای ارسال به شیوه LCL، رزرو کردن کانتینر اجباری نیست بلکه تنها باید قسمتی از یک کانتینر را رزرو کرد.معمولا در حالت طبیعی، محصولات تنها یک شرکت به شیوه FCL منتقل می شوند. اما در شیوه LCL، چندین مرسوله از چندین شرکت مختلف تلفیق شده و برای ارسال آماده می شود.

از آن جایی که در شیوه FCL تمام ظرفیت یک کانتینر رزرو شده است، زودتر از شیوه LCL به مقصد می رسد. علاوه بر این، با رسیدن کانتینر به بندرهای مختلف نیازی به دسته بندی و باز کردن کانتینر وجود ندارد. در عین حال، احتمال تاخیر در دریافت کانتینر نیز به حداقل مقدار ممکن می رسد.

اما از طرف دیگر برای دسته بندی کالا، تلفیق مدارک و پردازش در شیوه LCL به زمان بیشتری نیاز است. زمان لازم برای بارگیری و تخلیه بار نیز بسیار نیز می باشد.هزینه لازم برای ارسال مرسوله به شیوه FCL و جمع آوری مدارک لازم کاملا مشخص و روشن است اما هزینه های جمع آوری و ارائه مدارک برای مرسوله های LCL کاملا مشخص نیست.با وجود این که هزینه ارسال به شیوه LCL بسیار کمتر از شیوه FCL است، اما در عوض فرستنده باید هزینه های بیشتری را بابت هزینه های جابه جایی کالا در ترمینال ها و ارائه مدارک بپردازد.

مدارک مورد نیاز

برای ارسال مرسوله بر هر دو شیوه باید مدارک زیر جمع آوری و ارائه شوند:

بارنامه/ بارنامه دریایی {مخصوص حمل و نقل دریایی}

گواهی مبدا

سیاهه تجاری

لیست بسته بندی

گواهی ضد عفونی

گواهی بازرسی کالا

بیمه (بیمه دریایی)

 

حمل و نقل LCL و FCL چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

هزینه حمل و نقل به دو شیوه FCL و LCL

مسلما هزینه رزرو و ارسال کالا به شیوه FCL بسیار بیشتر از LCL است. اما اگر از جنبه ابعاد به هزینه ها نگاه کنیم، متوجه می شویم که FCL در مجموع ارزان تر از LCL است.بنابراین، هزینه ارسال هر مرسوله به شیوه LCL بیشتر است؛ اگر از جنبه اقتصادی به این شیوه نگاه کنیم، باید بگوییم که گزینه ای اقتصادی تر است.

کاملا مشخص است که برای حمل و نقل مرسوله های کوچک تر شیوه LCL منطقی است. اما اگر حجم مرسوله زیاد است، فرستنده باید هزینه های ناشی از حمل به دو شیوه LCL و FCL را مقایسه کرده و سپس تصمیم گیری کند.

هزینه های دیگری که فرستنده باید مد نظر قرار دارد شامل هزینه های یدک کشی و خدمات ارائه شده در مقصد است. با وجود این که خریدار مسئولیت پرداخت این هزینه ها را بر عهده می گیرد، باز هم این دسته هزینه ها بر آینده معاملات تأثیر خواهد گذاشت.از این رو، بهتر است قبل از ارسال کالا ابتدا درباره شرایط و ضوابط با فرستنده صحبت کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.