تاریخ امروز:۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ارزیاب گمرک

چرا کالا باید توسط ارزیاب گمرک ارزیابی شود؟

در طی فرایند ترخیص کالا ممکن هست، ارزیاب گمرک کالا و محموله شما را بازرسی کند. اما چه زمانی ارزیاب گمرک وارد می شود و اینکه آیا همه کالاها نیاز به بازرسی و تایید ارزیاب گمرک دارند؟ برای رسیدن به جواب این سوالات و آشنایی با فرایند کار ارزیاب گمرک تا انتها این مقاله با ما همراه باشید:

ارزیاب گمرک کیست؟

پس از بررسی سوابق اظهار کننده و صاحب کالا توسط سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی EPL، به صورت خودکار و همچنین با استفاده از روش‌های تصادفی، کالای شما را به یکی از مسیر های قرمز، سبز و یا زرد هدایت  می کند.

اگر کالای شما در مسیر قرمز قرار گرفته باشد می بایست حتما توسط ارزیاب گمرک، ارزیابی فیزیکی شود. این موضوع چه در رابطه با کالاهای وارداتی و چه در زمینه کالاهای صادراتی صدق می کند. زمانی که کالای شما در مسیر قرمز باشد در واقع بیشترین ریسک متوجه آن است و این موضوع سبب طولانی شدن فرایند ترخیص کالا می شود. در بیشتر مواقع برای ارزیابی کالاهای مسیر قرمز، بسته‌بندی  آن را باز کرده و چک می‌کنند. اگر کالا مورد ارزیابی مشکل یا مغایرتی با اظهارنامه نداشته باشند، فرایند ترخیص آن‌ها انجام می‌شود. کالاهای مسیر قرمز، از لحاظ وزنی، حجمی، تعداد یا بسته‌بندی برند موردنظر و نوع کالا با کالای اظهار شده در سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته و همچنین با قوانین کالای وارداتی و صادراتی و یا ممنوعیت ها تطبیق داده می‌شوند.

ارزیاب گمرک کیست؟

فرایند ترخیص کالا بدین ترتیب خواهد بود که  ترخیص‌کار یا حق العمل‌کار گمرکی که شما با وی قرارداد دارید، می‌بایست با ارزیاب گمرک تماس بگیرد و هماهنگی‌های لازم را جهت مشاهده و ارزیابی کالا با وی انجام دهد. پس از آن ارزیاب گمرک یک گزارش ارزیابی تهیه  و همین گزارش را در سیستم EPL به عنوان بارگزاری می‌کند. در این مرحله کارشناس مربوطه به صورت مجازی اسناد اولیه که سامانه اظهار شده را با گزارش ارزیابی مقایسه کرده و نظر خود را ثبت می کند.

یک دیگر از مواردی که سبب قرار گرفتن کالا در مسیر قرمز شده و فرایند ترخیص کالا به ارزیابی گمرکی می رسد سابقه واردکننده (صادر کننده) است. اگر  واردکننده یا دارنده کارت بازرگانی موردنظر که عمل تجاری روی آن صورت گرفته است، سابقه تخلف و یا موارد مشکوکی داشته باشد، کالا حتما می بایست توسط ارزیاب گمرک، ارزیابی شود.

مسیر قرمز

وظایف ارزیاب گمرک

در این قسمت سعی داریم شما را با برخی از وظایف ارزیاب گمرک آشنا کنیم که در فرایند ترخیص به شما کمک می‌کند.

  • ارزیاب گمرک می بایست از مشخصات ظاهری بسته ها بازدید کرده و بررسی های لازم را جهت انطباق تعداد و علائم و ابعاد با مندرجات اظهارنامه و اسناد ضمیمه انجام دهد. در صورت وجود هرگونه مغایرت باید گزارش آن را اعلام کند.
  • ارزیاب گمرک با توجه به وضعیت بسته بندی کالا بمنظور انطباق محتویات آن با اظهارنامه و اسناد ضمیمه، باید یک یا چند نگله از کالا را باز کند.
  • وی می بایست با ذکر شماره و علامت نگله های باز شده و همچنین مشخصات و اوصاف کمی و کیفی محتویات آنها در ظهر اظهارنامه بمنظور انطباق با اظهارنامه و اسناد ضمیمه با قید نام و امضاء و تاریخ، اقدام کند.
  • ارزیاب موظف است با نمونه برداری از کالا بر اساس ضوابط و دستور العمل های صادره، آن را به اسناد و اظهارنامه ضمیمه کند. (در مواردیکه نمونه برداری از کالا میسر باشد.)
  • در مواردیکه مشخصات شیمیائی، فیزیکی یا فنی کالا در طبقه بندی آن موثر باشد می بایست استعلام نظر آزمایشگاه و عنداللزوم کارشناس فنی گرفته شود.
  • ارزیاب می بایست جهت بررسی و اعلام نظر در زمینه ارزش کالا اظهارنامه را به دایره ارزش ارسال نماید.
  • ارزیاب باید مشخصات واقعی کالا را با قسمتها و فصول و ردیفهای نمانکلاتور – بمنظور تأیید تعرفه اظهار شده یا تعیین تعرفه واقعی کالا – منطبق کند.
  • ارزیاب موظف است مشروح اختلاف‌ها و مغایرت‌ها بین مشخصات واقعی کالای ارزیابی شده با اظهار صاحب کالا و همچنین اعلام نظر صریح در ظهر اظهارنامه و تسلیم به مقام مسئول مربوطه بمنظور تعیین تکلیف بر اساس قوانین و مقررات جاری را گزارش کند.
  • در صورت بروز اختلاف یا منتج به تفاوت، تنظیم اظهارنامه متمم و اوراق تخلف نامه ( دیسپانس) بر عهده ارزیاب است.
  • همچنین تنظیم صورت مجلس ضبط کالاهای غیر مجاز و ممنوعه و همچنین صورت مجلس بدوی کشف قاچاق حسب مورد نیز از دیگر وظایف ارزیاب است.
  • ارزیاب وظیفه کنترل کلیه محاسبات انجام شده بمنظور اطمینان از صحت محاسبات و وصولی ها را نیز بر عهده دارد.
  • تسلیم اظهارنامه هایی که تشریفات ارزیابی آن خاتمه یافته در مهلت مقرر به مقام مافوق با قید نام و تاریخ و امضاء از دیگر وظایف ارزیاب گمرکی می باشد.
  • ارزیاب وظیفه رسیدگی به اظهارنامه های ورود موقت، ترانزیت خارجی مرجوعی، ترانزیت داخلی و وسائط نقلیه و تسلیم آنها به مقام مسئول مربوطه را دارد.
  • ارزیاب همچنین وله های کارنه تیر رسیده را کنترل می کند و اقدامات لازم در جهت تسویه آنها را انجام می‌دهد.
  • اجرای دقیق مفاد کنوانسیون تیر و قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرائی آن به عهده ارزیاب است.
  • ارزیاب وظیفه تهیه و تنظیم اظهارنامه گمرکی و عوارض و سایر هزینه های متعلقه پس از انجام امر ارزیابی و قید بر روی اظهارنامه و امضاء آن را بر عهده دارد.
  • همچنین ارزیاب باید مشکلات و مسائلی که در جریان ارزیابی کالا بروز می نماید را به مسئولین مربوطه گزارش کند.
  • انجام سایر امور محول شده به وی.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.