سرمایه گذاری آفریقا در کالاهای صادراتی ایران

برخورد اداره کمرگ با کالاهای ممنوع قسمت اول

قاچاق

قاچاق کالا یکی از مهمترین مبحث ها در امر آموزش واردات کالا می باشد.

 تمام کشورها براساس قوانین خود، واردات برخی از کالاها را ممنوع کرده اند  و وارد شدن آن کالاها به مرز گمرکی همان کشورها، قاچاق تلقی شده و از ورود آن کالا جلوگیری می شود.

کشور ما ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و علاوه بر این قوانین، ورود برخی از کالاها از نظر شرعی هم ممنوع می باشد. در زمان ورود این کالاها، بسته به نوع کالا، گمرک وظیقه دارد بنابر قانون از ورود آنها به داخل کشور جلوگیری کند.

این قوانین عبارتند از:

سرمایه گذاری آفریقا در کالاهای صادراتی ایران

تخلفات گمرکی

قوانین توقیف کالاهای ممنوع شامل موارد زیر می باشد. همچنین در برخی از موارد نحوه رفع توقیف کالا بیان شده است.

ماده ۱۰۲:

ابلاغ هر نوع صورت مجلس مبنی بر ضبط، توقیف کالا و کشف تخلف یا قاچاق به شخصی که به وکالت از طرف صاحب کالا اظهارنامه به گمرک تسلیم نموده و تنظیم صورت مجلس بر اثر رسیدگی به آن اظهارنامه صورت گرفته است به منزله ابلاغ آن به صاحب کالا محسوب می شود.

ماده ۱۰۳:

وسایل نقلیه آبی، اعم از خالی یا حامل کالا که وارد آب های کشور می شود، باید در اسکله های مجاز لنگر بیندازند. و پیش از انجام تشریفات مربوطه نباید کالایی را تخلیه یا بارگیری نماید، یا از اسکله ها یا لنگرگاه ها خارج شود.

وسایل نقلیه زمینی، اعم از خالی یا حامل کالا باید از راه های مجاز گمرکی وارد کشور شود و یکسره به اولین گمرک مرزی وارد و تشریفات گمرکی آن انجام گردد. همچنین از راه های مجاز گمرکی خارج شود.

 

ماده ۱۰۴:

هرگاه به همراه کالایی که با رعایت ماده ۱۰۳ وارد گردیده است، بسته یا بسته هایی مشاهده شود که در اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار یا بارنامه وسیله نقلیه، ذکری از آن نشده باشد؛

همچنین بسته یا بسته هایی که در اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار یا بارنامه ذکر شود که به مرجع تحویل گیرنده، تحویل نشده باشد، و برای توضیح علت اختلاف نظر ظرف ۳ ماه اسناد و مدارک مورد قبول گمرک از طرف شرکت حمل و نقل کالا ارائه نشود، حسب مورد به شرح زیر رفتار می گردد.

– در مورد اضافه تخلیه، به ضبط بسته یا بسته های اضافی اکتف می شود.

– درمورد کسر تخلیه، به اخذ جریمه انتظامی مطابق با ماده ۱۱۰ این قانون اقدام می گردد

 

لازم به ذکر است همه این قوانین دارای تبصره های متعددی هستند که بیان همه آنها خارج از حوصله این مطلب می باشد. همچنین برای اطلاع از ادامه این قوانین منتظر قسمت دوم این مطلب باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *