تاریخ امروز:۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
انواع حمل و نقل

آشنایی با انواع حمل و نقل (دریایی، هوایی و زمینی)

از مهم ترین مراحل در تجارت بین الملل حمل و نقل کالاست به گونه ای که می توان گفت تجارت بین المللی بدون حمل و نقل کالا اصطلاحی بی معنا خواهد بود. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در این مقاله شما را با اواع حمل ونقل بین المللی آشنا کنیم.

لازم به ذکر است که از تمامی روش های زیر برای حمل و نقل مسافر و کالا استفاده می شود که هدف ما در این مقاله جنبه تجاری و جابه جایی کالا می باشد.

انواع حمل و نقل بین المللی

انواع روش حمل و نقل بین المللی که برای ترخیص کالا مورد استفاده قرار می گیرد به چهار روش زیر تقسیم می شود:

  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل زمینی
  • حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل مرکب

بسته به نوع، حجم و وزن کالا، درجه اهمیت آن، زمان مورد انتظار برای جابه جایی، بودجه، مبدا و مقصد یکی از روش های فوق برای انتقال کالا انتخاب مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به طور مختصر به معرفی روش های فوق می پردازیم.

روش حمل دریایی

روش حمل و نقل کالا به وسیله کشتی یکی از قدیمی ترین روش های حمل و نقل بوده که از لحاظ اقتصادی هم به صرفه است. سالانه حجم زیادی از کالا در جهان به این روش جا به جا می شود. یکی از نقاط قوت آن عدم نیاز به زیرساخت های حمل و نقلی همچون جاده یا خطوط ریلی است. در تجارت بین الملل عمده جابه جایی کالاهای حجیم و بزرگ توسط این روش انجام می شود و می توان گفت یکی از ابزار کلید در تجارت جهانی است.

تقریبا یک سوم از کل محموله هایی که توسط این روش جابه جا می شود، نفت و فراورده های آن می باشند. برای جا به جایی نفت از نفت کش و برای گاز از گازکش که خود گونه ای از نفتکش ها هستند استفاده می شود. عمده محصولات فله مانند گندم، برنج و… نیز توسط کشتی های فله بر جا به جا می شود. سایر محموله هایی که به این روش انتقال می یابند معمولا داخل کانتیرهای ۲۰ و ۴۰ فوتی قرار می گیرند مگر کالاهای بسیار حجیم که شرایط خاص خود را دارند.

البته نباید فراموش کرد که این روش محدودیت هایی هم دارد. به عنوان مثال سرعت پایین حمل کالا، و یا عدم دسترسی تمام کشورها به آب های بین المللی و یا طولانی و پرهزینه بودن مسیر دسترسی آن ها به گونه ای که توجیه اقتصادی ندارد.

انواع حمل و نقل

حمل و نقل زمینی

یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های حمل و نقل است که خود به دو دسته حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی تقسیم می شود. این روش به نسبت سایر روش ها برای عموم در دسترس تر و برای مسیر های کوتاه (به عنوان مثال کشورهای همسایه) بهترین گزینه است. هر کدام از روش های حمل و نقل زمینی زیرساخت ها و وسایل حمل و نقل خاص خود را دارند که می توانند خود به تنهایی برای انتقال کالا از مبدا به مقصد و یا به عنوان مکمل در کنار روش های دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

حمل و نقل جاده ای

در حمل و نقل جاده با استفاده از انواع کامیون ها، تریلی ها، کفی و … برای جا به جایی کالا استفاده می شود که بسته به نوع وسیله، جاده ها، شرایط آب و هوایی، نوع محموله، ترافیک و … زمان جابه جایی بسیار متفاوت است. یکی از نقاط قوت این روش عدم نیاز به تخلیه و بارگیری مجدد در بنادر است. البته محدودیت هایی هم وجود دارد که مهم ترین آن ها محدودیت در مقدار و حجم کالاست.

حمل و نقل ریلی

در این روش با استفاده از خطوط ریلی برای جابه جایی محموله بین المللی و داخل کشور استفاده می شود اما این روش با توجه به زیرساخت های مورد نیاز آن، نسبت به حمل و نقل جاده ای بسیار محدود تر است. در صورت وجود زیرساخت های لازم حمل و نقل ریلی کالا می تواند روشی مقرون به صرفه باشد.

محدودیت هایی همچون ترافیک و و شرایط نامساعد جوی که در حمل و نقل جاده مشکل آفرین است در این روش تأثیر بسزایی ندارد. اما در دسترس نبودن و یا پوشش کم شبکه ریلی بزرگترین محدودیت در این روش است.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از سریع ترین و مطمئن ترین روش حمل و نقل کالا در جهان است. از نکات حائز اهمیت در این روش توجه به محدودیت حجم و وزن کالاست. پیش از آنکه اقدام به جا به جایی کالا به این روش کنید باید از مجاز بودن کالای خود برای حمل و نقل هوایی مطمئن شوید.

معمولا هزینه جابه جایی به این روش به دلیل سرعت و امنیت بالای آن به نسبت بالاست.

در جدول زیر انواع روش های حمل و نقل که در بالا به آن اشاره کردیم به صورت خلاصه مقایسه شده اند.

مقایسه انواع حمل و نقل

حمل و نقل مرکب

با توجه به محدودیت های مختلف کالایی یا محدودیت های حمل و نقل ممکن از دو یا چند روش مختلف برای انتقال کالا از مبدا به مقصد استفاده شود که اصطلاحا به این روش، روش مرکب می گویند. در این روش می بایست از بارنامه سراسری یا بارنامه فیاتا استفاده کرد. در این روش ترانسشیب (به معنای انتقال کالا از یک وسیله حمل به یک وسیله حمل دیگر در مسیر حمل کالا) بسیار مهم است و باید در قرارداد، پیش فاکتور و… اظهار شود.

اگر قصد دارید کالایی به کشور وارد کنید ولی برای انتخاب روش حمل و ترخیص کالا به نتیجه ای نرسیده اید می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند گردید.

روش های حمل و نقل بین المللی کالا چیست؟

به طور کلی برای حمل و نقل چهار روش متداول است که عبارتند از حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل مرکب هر چهار روش فوق هم برای جابه جایی مسافر و هم کالا مورد استفاده قرار می گیرد.

سریع ترین روش حمل و نقل کالا کدام است؟

برای تعیین سریعترین روش حمل کالا عوامل مختلفی مثل مبدا، مقصد ومسافت، نوع و حجم کالا و... موثر است و باید با توجه به این عوامل یک روش یا ترکیبی از روش ها را برای انتقال سریع کالا استفاده کرد. اما در عرف حمل و نقل کالا، معمولا حمل و نقل هوایی به عنوان سریعترین روش شناخته می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.