تاریخ امروز:۱۰ فروردین ۱۴۰۳
جدول تعرفه گمرکی جدید

تغییر جداول تعرفه کتاب مقررات صادرات و واردات

در آخرین روزهای معاونت جمال ارونقی آخرین تغییرات جداول کتاب تعرفه گمرکی (Harmonized System (HS)) به وزارت اقتصاد و دارایی ارسال شد.
سازمان جهانی گمرک (WCO) هر پنج سال یک بار یک بازبینی کلی از سیستم توصیفی و کدگذاری هماهنگ کالا (سیستم هماهنگ یا HS) انجام می دهد. WCO یک نهاد بین المللی متشکل از نمایندگان ۱۸۳ گمرک در سراسر جهان می باشد. این تغییرات برای تطبیق HS با فناوری های روز، جریان کالاها و محصولات جدید می باشد. نسخه هفتم HS از اول ژانویه ۲۰۲۲ لازم الاجرا خواهد بود.

تغییرات HS 2022 چیست؟

در نسخه ۲۰۲۲ HS شامل ۳۵۱ مجموعه اصلاحات است که در تمام کشورهای شرکت کننده در سراسر جهان اجرا می شود و این اصلاحات به شرح زیر است:

جدول تغییرات جدید

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این تغییرات به سایت WCO مراجعه نمایید.

آیا تغییرات HS 2022 بر نرخ حقوق ورودی کالاها تاثیر دارد؟

این مورد به سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد و تا زمان انتشار تسخه فارسی و اعمال این تغییرات ما نیز منتظر میمانیم تا تاثیر آن را بر هزینه های ترخیص کالا ببینیم.

 

دولت ایران و تغییر جداول تعرفه کتاب مقررات واردات و صادرات

دولت ایران در سال ۱۳۷۳ عضو کنوانسیون «نظام هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا» شده است. جدول طبقه بندی کالا برای تعرفه های گمرکی که ناظر بر کتاب مقررات صادرات و واردات می باشد براساس نمانکلاتور سیستم هماهنگ شده سازمان جهانی گمرک تدوین شده است.

نمانکلاتور در فواصل زمانی هر ۵ سال بروز رسانی و اصلاح می شود و نسخه هفتم آن که به تازگی منتشر شده است از اول ژانویه ۲۰۲۲ اجرایی خواهد بود. به همین ترتیب و براساس بند (۴) ماده (۱۶) کنوانسیون سیستم هماهنگ شده و ماده (۱۳) قانون امور گمرکی،  تمام کشورهای عضو کنوانسیون می بایست اصلاحات را در جداول تعرفه ای و آماری خود اعمال نمایند.

چون نمانکلاتور زبان مشترک بین کشورها در تجارت بین الملل می باشد، اعمال تغییرات جدید جدول تعرفه ای، به شکل هماهنگ با سایر کشورهای عضو  این کنوانسیون باعث تسهیل تجارت و جمع آوری آمار قابل مقایسه در مقیاس جهانی می گردد.

توجه به الزام تغییرات انجام شده در زمان مقرر و همچنین طولانی بودن اعمال این تغییرات در جداول تعرفه گمرکی و آماری، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد کرده وزارت صمت (کمیته ماده «۱» آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات) این تغییرات مربوط به جدول تعرفه را در جدول ضمیمه کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ اعمال کند.

البته این تغییرات در ایران مسیر بسیار طولانی ای را در پیش رو دارد و گویا پس از تصویب و ابلاغ مصوبه مربوطه، مأخذ ورودی ردیف تعرفه های جدید اصلاحات ذکر شده می بایست در مراجع ذیربط از جمله کمیته موضوع (۱) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تعیین شود و سپس برای اطلاع همگان منتشر خواهد شد. هنوز این پیشنهاد در مراحل بررسی و تصمیم گیری در کمیسیون اقتصاد دولت می باشد.

 

تجار، بازرگانان و شرکت های محترم در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه بازرگانی رها در تماس باشید.

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.