تاریخ امروز:۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بندر امام خمینی

ترخیص کالا از بندر امام خمینی

بندر امام خمینی یکی از بخش های ماهشهر می باشد و در انتهای کرانه شمال غربی خلیج فارس واقع شده است. فاصله این بندر تا ماهشهر حدود ۲۰ کیلومتر است. همچنین این بندر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب اهواز و در فاصله ۹۰ کلیومتری شرق آبادان و خرمشهر قرار گرفته است. راه اتصال بندر امام خمینی به خلیج فارس وسیله از طریق آبراهه خورموسی می باشد.

شناسه ملی گمرک امام خمینی: ۱۴۰۰۹۲۸۷۱۳۹

بندر امام خمینی

پیشینه تاریخی بندر امام خمینی

تاریخچه این بندر به دوران پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار می‌رسد. در آن زمان شهر به نام خورموسی شناخته می‌شد در واقع روستایی بود كه ساکنینش ماهیگیران كپرنشین بودند. در جنگ جهانی اول  (۱۹۱۴- ۱۹۱۸م)، این بندر مورد توجه دولت بریتانیا قرار گرفت.  بریتانیا از این بندر برای مقابله با تركان عثمانی استفاده می کرد و نیروی های خودش را در این بندر پیاده کرده بود، زیرا این روستا در  نزدیك‌ترین نقطه در برابر نیرو‌های ترك در سرزمین عراق واقع شده بود.

پس از آنکه  تركها از اروندرود عقب‌نشینی کردند، سپاهیان انگلیس نیز  این روستا را را تخلیه كردند و ناوگان خود را به شط العرب بردند. سال ها بعد پس از آنکـه رضاشاه نیروی دریایی جنوب ایران را تشکیل داد، اهمیت این بندر بار دیگر مشخص شد. اسم این بندر را شاهپور گذاشتند و تأسیساتی مانند گمرك و ادارات دیگر در آن شروع به کار کرد.

با شروع کار ساخت راه آهن در ایران، لنگرگاه خورموسی به‌عنوان پایانه جنوبی راه‌آهن انتخاب شد و در آن، برای تخلیه ابزار ساختمان راه‌آهن و احیاناً جنگ افزار نظامی، یك اسكله چوبی ساخته شد كه برای پهلو گرفتن یك كشتی بزرگ، مناسب بود.

بندر امام خمینی

در سال ۱۳۱۰ نخستین تأسیسات این بندر هم زمان با تأسیس بندر بوشهر و گسترش بندر خرمشهر ساخته شد. مطابق اسناد به جای مانده از آن دوران نخستین پهلو گیر در همین سال احداث گردید و بدین ترتیب از آن زمان امکان پهلو گیری کشتی‌های اقیانوس پیما در این بندر فراهم گردید. تا سال ۱۳۲۰ سه پهلوگیر در این بندر ساخته و آماده بهره برداری شد.

با اوج گیری جنگ جهانی دوم، در شهریور ماه ۱۳۲۰، نیروی دریایی انگلیس به این بندر حمله کرد و این بندر در اختیار متفقین قرار گرفت. همزمان با اشغال این بندر، نیروی های متفقین یک اسکله جدید در این بندر احداث کردند.

در زمان محمد رضا پهلوی  در سال ۱۳۳۲ این بندر مورد توجه بیشتری قرار گرفت و کار بازسازی و توسعه اسکله ها در دستور کار قرار گرفت. گفته می شود در آن دوران برای رونق بندر شاهپور محمد رضا شاه امتیازاتی را به فعالان اقتصادی پیشنهاد می داد. بین سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ توسعه این بندر سرعت بیشتری گرفت.

بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۰ نام این بندر بنا به تصویت هئیت وزیران به بندر امام خمینی تغییر یافت. این بندر بعد از بندر شهید رجایی بزرگترین بندر ایران بحساب می آید.

بندر امام خمینی

ویژگی‌های بندر امام خمینی

بندر امام خمینی ۳۶ بارانداز دارد که این ویژگی باعث شده به عنوان بزرگترین بندر ایران به شمار آید. ظرفیت بندر امام برای ترخیص کالا، بیش از ۴ میلیون تن در سال و گنجایش محوطه آن در حدود یک میلیون تن می باشد. همچنین این بندر نسبت به بندر‌های دیگر ایران امتیازاتی دارد كه از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حفاظت خوب در برابر امواج
  2. دارابودن حوضچۀ وسیع و عمیق برای لنگراندازی و مانور كشتیها
  3. وجود فضای مسطح كافی در داخل و اطراف بندر، به همراه یك منطقۀ آزاد بندری
  4. دسترسی مناسب به شهر‌های بزرگ از طریق راه‌آهن، شبكۀ بزرگ راه و فرودگاههای بین‌المللی آبادان و اهواز
  5. نزدیک ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور
  6. کوتاهترین و مطمئن ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و اروپای شرقی
  7. مناسب‌ترین بندر کشور جهت ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس
  8. برخورداری از پتانسیل‌های لازم به منظور توسعه صادرات مجدد کالا
  9. قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و کشتی‌های با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن
  10. نزدیكی به مهم‌ترین قطب صنعتی كشور (پتروشیمی ‌و فولاد اهواز) برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز آنها، بندر امام به واسطه توسعه صنایع پتروشیمی ، طی سالیان اخیر از رشد و توسعه چشمگیری برخوردار بوده است. پتروشیمی بندر امام خمینی ، رازی ، فارابی و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان بخشی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور در این شهرستان واقع اند.
  1. برخورداری از سیستم تک پنجره (Single Window) به منظور ارائه خدمات متمرکز به مشتری
  2. برخورداری از سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) و سیستم بین المللی امنیت اطلاعات (ISMS)
  3. سیستم پرداخت الکترونیک از طریق سیستم (PSPOS)
  4. برخورداری از سامانه هوشمند حواله‌ی الکترونیکی کامیون (ETT)

 

بندر امام خمینی

مشخصات بندر امام خمینی

ظرفیت پذیرش کالا ۵۴,۵ میلیون تن در سال
ظرفیت ترمینال کانتینری ۷۰۰،۰۰۰ TEU
عمق اسکله ها ۱۳,۵ متر
تعداد اسکله ۳۸ پست به طول ۷ کیلومتر
طول خطوط داخلی راه آهن ۱۲۰ کیلو متر
فاصله تا تهران ۸۵۰ کیلومتر
فاصله تا مرکز استان (اهواز) ۱۰۰ کیلومتر
فاصله تا مرکز شهر بندر امام خمینی(ره) ۱۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه اهواز ۱۱۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه ماهشهر ۱۸ کیلومتر
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.