تاریخ امروز:۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ترخیص محصولات کشاورزی از گمرک

ترخیص محصولات کشاورزی از گمرک

محصولات کشاورزی همواره بخش مهمی از کالاهای صدوری و ورودی به گمرک را تشکیل می دهند که به دلیل فسادپذیری و شرایط خاص نگهداری آن ها از اهمیت ویژه برخوردارند. به دلیل حساسیت این محصولات در پایان سال ۱۳۹۹ بود که مدیرکل واردات گمرک ایران شیوه نامه تسریع در ترخیص محصولات کشاورزی فساد پذیر را به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد. در این مقاله قصد داریم  شما را با شیوه ترخیص کالا های کشاورزی آشنا کنیم.

ترخیص محصولات کشاورزی از گمرک

محصولات کشاورزی به دلیل فسادپذیر بودن و احتمال خراب شدن و همچنین شرایط خاص و سخت نگهداری از آن ها،  باید به سرعت ترخیص شوند. به همین دلیل در فرایند ترخیص محصولات کشاورزی ارائه مجوز ثبت سفارش الزامی است. حتی در مواردی که مجوز ثبت سفارش منقضی شده است نیز گمرک موظف به ترخیص آن محصولات کشاورزی است.

مجوزهای لازم جهت ترخیص محصولات کشاورزی

با توجه به اهمیت و حساسیت محصولات کشاورزی برای ترخیص این محصولات ارائه مجوزها و تائیدیه های لازم از سوی مراجع ذیربط الزامی است. در ادامه به معرفی این مجوزهایی می پردازیم.

گواهی بهداشت

گواهی بهداشت یکی از مهم ترین مدارک الزامی برای ترخیص محصولات کشاورزی است که به منزله تائید عدم وجود مواد خطرناک در آن محصولات کشاورزی و مطابقت آن با قوانین و استانداردهای کشور مقصد است.

ترخیص میوه و محصولات کشاورزی

مجوز قرنطینه نباتی

مجوز قرنطینه نباتی یکی دیگر از مجوز های مورد نیاز برای ترخیص محصولات کشاورزی است که برای کالاهای پرریسک و با ریسک متوسط الزامی است. این گواهی به منزله سلامت محصولات است.

کالاهای نباتی به سه دسته ی کم ریسک، پر ریسک و با ریسک متوسط تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی محصولات و لزوم تهیه گواهی قرنطینه نباتی توسط سازمان حفظ نباتات ارائه می گردد.

بسته بندی و استانداردهای بین المللی

همانطور که گفته شد به دلیل اهمیت و حساسیت بالای محصولات کشاورزی، توجه به استانداردهای بین المللی الزامی است. رعایت دقت در انتخاب محصولات با کیفیت بالا، تازه، استاندارد، در بسته بندی های مناسب و همراه با برچسب گذاری، تاریخ تولید و انقضا و سایر اطلاعات محصول از نکات مهم صادرات محصولات کشاورزی است.

نتیجه

همانطور که پیشتر هم گفته شد به دلیل اهمیت بالای محصولات کشاورزی، رعایت مجوزهای فوق برای ترخیص  این محصولات بسیار مهم است. این حساسیت تنها مربوط به کشور ما نبوده و برای صادرات محصولات کشاورزی نیز رعایت استانداردها و قوانین کشور مقصد نیز الزامی است. پیشنهاد ما به شما قبل از اقدام به صادرات و یا واردات محصولات کشاورزی دریافت مشاوره رایگان از متخصصان مجموعه بازرگانی رها به عنوان یک مجموعه ترخیص کار محصولات کشاورزی است تا با روندها و قوانین روز مربوط به ترخیص کالاهای کشاورزی بیشتر آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.