تاریخ امروز:۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
گروه بازرگانی رها

امور گمرکی و قوانینی که حتما باید رعایت کنید

امور گمرکی

امور گمرکی-به طور خلاصه و مفید اگر بخواهیم تعریفی از امور گمرکی داشته باشیم .

باید بگوییم که :تمامی کارها و اموری که ما به عنوان یک تاجر یا بازرگان یا … باید انجام دهیم تا بتوانیم کالا و محصولات خود را از گمرک ترخیص کنیم,امور گمرکی میگویند.

پس در نتیجه شما به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی برای اینکه بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید ,الزام به دانستن کامل  قوانین امور گمرکی میباشید.

و شما اگر بخواهید شخصا کار ترخیص کالاهای خود را انجام دهید.نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارید.

ولی باید این مورد را در نظر بگیرید که حتی با وجود دارا بودن کارت بازرگانی,ممکن است مراحل مربوط به استفاده از خدمات گمرکی و یا امور گمرکی زمان بر باشد.

پس معمولا شرکت ها یا افراد تصمیم میگیرند به جای اینکه شخصا کار ترخیص کالا را انجام دهند ,از یک ترخیص کار گمرک استفاده کنند .

اینگونه هم در زمان هم در هزینه ی آن ها صرفه جویی میشود.

برای دریافت بهتر خدمات در این زمینه ,ما به شما بازرگانی رها را معرفی میکنیم.

بازرگانی رها با تجربه ی ۱۰ ساله در زمنیه صادرات و واردات و همچنین با دارا بودن کادر مجرب ,شما را در انجام این امر یاری میرساند.

شما به عنوان یک تاجر یا بازرگان زمانی که بخواهید کالا یا محصولی را در خارج از کشور، وارد ایران کنید.

باید آن محموله را از مرز های ایران عبور دهید. حال بسته به نوع کالا و شرایط ارسال، شما می‌توانید یکی از چهار مرز هوایی، زمینی، دریایی و ریلی را انتخاب کنید.

فرض کنید ما مرز دریایی را انتخاب کردیم.حال باید به نزدیک ترین گمرک مراجعه کنیم به طور مثال گمرک شهید رجایی در بندر عباس که جزو بهترین و پیشرفته ترین گمرک ها در کشورمان است.

وقتی محموله ی شما وارد گمرک می‌شود، دیگر شما هیچ دخل و تصرفی بر آن کالا یا محصول ندارید. تا زمانی که تمام امور گمرکی و تشریفات آن را به صورت کامل انجام دهید، بعد از انجام این مراحل شما میتوانید محموله ی خود را از گمرک ترخیص کنید.

انجام امور گمرکی

پس در نتیجه شما برای اینکه بخواهید هر نوع محصول یا کالایی را وارد کشور کنید باید با اداره گمرک در ارتباط باشید.

مسئولیت گمرک در قبال انجام امور گمرکی

  • انجام تشریفات قانونی

همانطور که پیش تر عرض کردیم شما برای اینکه بخواهید کالا یا محصولی را وارد کشور کنید باید یکسری تشریفات را زیر نظر اداره گمرک انجام دهید.

  • اخذ مجوزهای قانونی

آیا شما هر نوع کالا یا محصولی را میتوانید وارد کشور کنید ؟یا خیر باید یکسری مجوز ها تهیه کنید؟

  • وصول عایدات دولت

آیا این کالایی که شما قرار است به کشور وارد کنید ,عایدی و درآمدی هم برای دولت دارد یا خیر؟

امور گمرکی در خصوص کالاهای وارداتی

  • ورود قطعی

واردات قطعی شاید  از مهم ترین و پرکاربرد ترین امور گمرکی میباشد.

واردات قطعی در واقع رویه ای میباشد که پس از اینکه تمام مراحل امور گمرکی و اخذ مجوز های لازم انجام گرفت,به منظور مصرف نهایی وارد کشور میشود.

منظور از مصرف نهایی در این جمله یعنی کالا پس از ترخیص از گمرک یا به همان شکل یا به شکل های دیگر به دست خانوار در آن کشور میرسد.حال برای اینکه شما بتوانید کالایی را به صورت واردات قطعی انجام دهید باید یکسری مدارک تهیه کنید.

۱-اظهارنامه گمرکی واردات:طبیعتا شما نمیتوانید بدون اجازه و اطلاع اداره گمرک,عمل صادرات و واردات را انجام دهید .به خاطر همین موضوع شما ملزم به پر کردن فرم اظهارنامه گمرکی میباشید.که پس از تکمیل ,شما این فرم را در زمان ترخیص کالا به گمرک ارائه میدهید.

۲-کارت بازرگانی:نمیشود که شما تاجر یا بازرگان باشید اما کارت بازرگانی نداشته باشید.زیرا دارا بودن کارت بازرگانی ,بیانگر این موضوع میباشد که شما مجوز لازم برای فعالیت های تجاری اعم از صادرات و واردات را دارید.برای واردات قطعی کالا نیز ,همین منوال میباشد.

۳-قبض انبار:همانطور که میدانید وقتی کالایی وارد محوطه گمرک میشود.دیگر اختیار آن کالا از شما سلب میشود و نمیتوانید هیچ دخل و تصرفی در آن کالا داشته باشید. قبض انبار مجوزی میباشد که اثبات میکند شما صاحب اختیار اجناسی هستید که در انبار گمرک قرار گرفته است.

۴-بارنامه:شاید یکی از مهم ترین اسناد و مجوزهای موجود برای ترخیص کالا همین بارنامه میباشد.بارنامه در واقع توسط حمل کننده ی کالا یا صادر کننده ی کالا به گیرنده یا وارد کننده کالا منتقل میشود .که بعد از دریافت ,شما باید بارنامه را تحویل اداره گمرک جهت ترخیص بدهید.

۵-گواهی مبدا:در واقع گواهی مبدا سندی است که بین میکند کالا در چه کشوری تولید شده است که امروزه فهمیدن این موضوع کار بسیار دشواری هست زیرا شما کم محصول و کالایی را انتخاب میکنید که ۱۰۰ درصد در یک کشور تولید شده باشد.

واردات قطعی

 

  • ورود موقت
  • ورود موقت جهت پردازش
  • عبور خارجی
  • عبور داخلی
  • مرجوعی

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.